Wednesday, May 20, 2009

toasted marshmallows, my ass

Ah, don't we just love stoking the fires of controversy? It gives my behind a nice, warm, toasty feeling.

Mengapakah mereka terasa? Adakah kerana yang dikatakan itu benar? Jikalau mereka merasakan bahawa yang dikatakan itu semuanya tipu-tipu belaka, mereka mempunyai kebebasan untuk membuat pilihan yang 'matang'. (Sesuatu perkataan yang seringkali mereka meluangkan,sambil terlompat-lompat dalam api kemarahan, apabila diberitahu perkara-perkara yang tidak dapat menyedapkan hati mereka.)

Apakah yang biasa dilakukan ketika menghadapi seseorang yang anda anggapkan sedikit (atau agak) bebal? Anda akan cuba sedaya upaya untuk memberitahunya, memberi eksplanasi yang sedikit-banyak dapat menukar fikirannya ke arah yang kamu ingin membimbingnya. Tetapi, sekiranya dia tidak matang, berkeras untuk mempercayai yang bukan-bukan, anda akan tidak mempedulikannya lagi. Bukankah begitu?

Sekiranya anda tidak bersetuju dengan pendapat saya, apa kata anda mengemukakan pendapat anda pula? Kemungkinan, saya dapat mempelajari sesuatu yang baru, sekaligus mengubah pendapat saya yang asalnya.

Saya mempunyai hak untuk berpendapat dan pendapat itu pula, tidak mesti sesuatu yang 'bernas' sentiasa. Mungkin ini akan memberikan kamu sesuatu pendapat bahawa saya seorang yang terencat akalnya, tetapi itu juga hak kamu untuk mebuahkan pendapat-pendapat yang sebegitu rupa.

Tahniah kerana anda dapat berjaya menjayakan sesuatu aktiviti yang sedemikian rupa dengan umur anda sekalian yang muda-muda belaka. Kamu memang mempunyai hak untuk berbangga dengan kejayaan dan hasil limpahan air mata dan peluh anda. Bagusnya, muda-mudi sekarang memang serba berkebolehan.

Tetapi, apabila dikutuk, anda pula menggunakan umur muda sebagai alasan tidak dapat menjayakan aktiviti anda ke tahap yang lebih tinggi.

'Kutukan' saya dikatakan tidak matang, sebaliknya anda sekalian juga turut mengikut perangai tidak matang saya dengan mengutuk saya balik dengan kata-kata yang lebih kesat.

Syabas.

Saya memang berharap bahawa aktiviti pada tahun depan akan lebih berjaya. Saya turut menunggu dengan penuh kegirangan.

2 comments:

The writer said...

As a member of the C2AGE committee 2009, I was ashamed when I read the profanities that have been showered upon you by friends of mine who, obviously, were rather over supportive of C2AGE.

Although it is true that some of your facts were wrong, nothing that you said could have justified the cussing of my peers, which was both immature and uncalled for.

I do not ask for your forgiveness because that would be too much to ask for, considering the manner in which my friends responded to your criticism.

I just wish to apologize, because what they did was wrong.

M said...

Dear C2AGE Committee Member, thank you for taking the time to leave your comment on my blog. I am by nature, a very pessimistic, sarcastic and a highly critical person and thus, it is very normal for people to take offense in my opinions, no matter how honest I am about expressing them and without ill-intent.

I commend you for your level-headed way of dealing with the issue and keeping your cool. I have in fact, many years ago been an organiser of an ACG function which ran into plenty of troubles, but as usual, friends will never complain - it is only the outsiders who do and when they do, no matter how nasty, you have to understand that some people just have a higher level of expectation compared to the average person.

It is always easy to choose the easy way out by coming up with excuses, no matter how valid they happen to be, like a lack of budget, manpower, how we are only students, etc. but the picture to see here is that there are also people who can do so much more even when they are faced with more limitations.

I hope this is something that you will kindly remember. Your event was not terrible. I may have exaggerated in my post, but it could do with more improvements. Thank you.

I shall be cosplaying at your next event.